Kun je ook droog trainen zonder spiermassa te verliezen? 

Als je vaker in de sportschool komt, heb je misschien wel eens gehoord van droogtrainen. Dit betekent dat je je vetpercentage zo laag mogelijk probeert te krijgen, zodat je spieren goed zichtbaar zijn. Maar het houdt ook in dat de zwaar traint en koolhydraten beperkt. Risico is dat je spiermassa verliest. Kun je ook droog trainen zonder spiermassa te verliezen? 

Koolhydraten en energie 

Je lichaam gebruikt de koolhydraten uit je voeding om energie uit te halen. Wanneer je minder koolhydraten eet, heeft je lichaam een andere bron van energie nodig. Het risico bestaat dat je lichaam je spieren gaat gebruiken om energie uit te halen in plaats van het vet in je lichaam. Dit kun je voorkomen door te blijven trainen en je spiermassa te blijven vergroten. Bijkomend voordeel is dat een grotere spiermassa meer energie nodig heeft en er dus meer verbrandt wordt. Je kunt dus absoluut droog trainen zonder spiermassa te verliezen in deze tijd. 

Eiwitten zijn erg belangrijk

Het magische woord voor het behoud van spiermassa tijdens het droogtrainen is: eiwit! Eiwitten zorgen voor het behoud van je spieren en spierherstel. Als je zorgt dat je dus meer kwark, melk, eieren en peulvruchten eet, haalt je lichaam de energie niet of nauwelijks uit je spieren, maar uit het opgeslagen vet in je lichaam. 

Als je dus gaat droogtrainen is het van belang om naast een goed trainingsschema, ook een goed voedingsschema te hebben. In dit voedingsschema zijn weinig koolhydraten en veel eiwitten opgenomen. De eiwitten zorgen ervoor dat je spieren behouden blijven en je dus op een gezonde manier kunt droogtrainen.